Lärare...




"Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att de sitt bästa i ansvarig frihet. Skolan ska motverka traditionella könsmöster och undervisningen ska dessutom anpassas till varje elevs förutsättningar och behov, samtidigt som den är saklig och allsidig." 

Ja som lärare har man mycket att göra. Lektionerna ska inte bara planeras så att det som står i målen uppnås, man måste även tänka på en massa andra saker. Klasserna blir större och större och allt ska anpassas till varje enskild elev. Jag skulle vilja veta hur tusan man som lärare gör detta. Vi läser i alla böcker att det måste göras, alla elever ska få möjligeht att lära sig på sitt sätt, lektioner ska utgå från elevernas idér och intressen. Vi lärare ska finnas med som stöd och komma med smarta frågor och dokumentera vad eleverna gör. Men helt seriöst, i praktigen, i riktiga skolor, går det till så då?
Det skulle vara jätte kul att kunna ha möjlighet att jobba på en skola där det verkligen fungerade, då det fanns tid till att låta eleverna utforska i sin takt, komma med de frågor och funderingar de har och kunna forsätta sitt utforskande utifrån det utan att vi lärare står brevid med pekpinnar och rätta svar.
Jag vill kunna ge mina elever möjlighet att utvecklas till egna individer som har sluppti en skola med röda bockar och en stressad lärare som bara måste hinna med allt i planeringen. Jag vill kunna ta ut eleverna på fältstudier för att kolla blommor och små djur, jag vill kunna ta dem på museum och göra annat som väcker deras intresse och upptäckarlust. Jag håller tummarna och hoppas att det kan bli så den dag jag kommer ut och får min egen klass..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0